W całości

Są takie warzywa czy owoce, które z powodzeniem i z korzyścią dla naszego zdrowia możemy jeść niemalże w całości. Oczywiście nikt nie namawia do jedzenia skórki z banana, ale już jej wykorzystanie np.do czyszczenia butów nie wydaje się tak absurdalne, prawda? Pestkę z awokado zazwyczaj wyrzucamy, jako odpad. Tymczasem jest ona bombą witaminową i cennym źródłem potasu, magnezu oraz kwasu foliowego. Wzmacnia system immunologiczny, ma działanie antybakteryjne i antywirusowe. Należy ją dokładnie wysuszyć (można w piekarniku, w niskiej temperaturze), zmielić na drobny proszek w młynku lub blenderze. Używać do sałatek, koktajli owocowych czy do kanapek. Podobnie z obierkami z marchwi, ziemniaków czy buraków. O ile tylko mamy pewność, co do źródła ich pochodzenia, to wystarczy, że bardzo porządnie je wyszorujemy. Takie obierki możemy upiec w piekarniku, doprawiwszy uprzednio solą i ulubionymi ziołami. Będą domową, zdrowszą wersją chipsów 😉

Z zielonych części, jemy zazwyczaj tylko natkę pietruszki. Tymczasem okazuje się, że podobnie cenne składniki odżywcze mają liście rzodkiewki, buraków, botwinki czy marchwi. Kilka przepisów na ich wykorzystanie podałam Wam tutaj lub tutaj

Skoro mamy jesień, to jest czas na dynię. O tej porze roku jest najlepsza, jest jej najwięcej odmian i… po prostu najładniej komponuje się z jesiennymi kolorami za oknem. Niektóre gatunki dyni mają delikatną skórkę, którą po upieczeniu możemy bez problemu zjeść. Jest miękka i pełna składników odżywczych. Z miąższu upieczonej dyni możemy zrobić zupy, leczo, dodać do gulaszu, makaronu,  na słodko do owsianki, wykorzystać do przygotowania mufinek czy najsłynniejszego halloweenowego Pumpkin Pie. Ze środka także zawsze wybieram pestki, które suszę w piekarniku a potem przegryzam w ciągu dnia lub dodaję do sałatek. Uwielbiam także mus z pieczonej dyni zmiksować z bananem, sokiem jabłkowym i pomarańczowym! Taki Kubuś w domowej wersji jest najpyszniejszy. Ale pomysłów jest oczywiście duuuużo więcej!

Za chwilę zacznie się na dobre sezon na cytrusy. Pamiętajcie, że skórki z pomarańczy czy cytryn doskonale nadają się do stworzenia uniwersalnego płynu do czyszczenia kuchni i łazienki. Przepis podawałam Wam na moim fanpage’u tutaj. Ja osobiście jednak najbardziej lubię domową skórkę pomarańczową do ciast i deserów. Dokładnie szoruję cytrusy, bardzo cieniutko je obieram, pozbywając się białej część, która daje goryczkę, kroję w drobną kostkę lub cienkie paseczki i chwilę gotuję w syropie. Taką skórkę dodaję do serników, babek, drożdżówek albo do dekoracji pierniczków.

Zostaw komentarz